Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
http://hdl.handle.net/123456789/23570
Назва: | Дошкільна освіта і війна: нові стратегії і виклики в умовах інклюзії |
Інші назви: | Preschool Education and War: New Strategies and Challenges for Inclusion |
Автори: | Семенова, Наталія Іванівна Семенов, Олександр Сергійович Недільський, Степан Андрійович Алендарь, Надія Іванівна Онищук, Ірина Анатоліївна Пагута, Тамара Іванівна |
Ключові слова: | дошкільна освіта інклюзивна освіта педагогічні стратегії війна |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | Карпатський національний університет імені Василя Стефаника |
Бібліографічний опис: | Семенова Н. І. Дошкільна освіта і війна: нові стратегії і виклики в умовах інклюзії / Н. І. Семенова, О. С. Семенов, С. А. Недільський, Н. І. Алендарь, І. А. Онищук, Т. І. Пагута // Журнал Прикарпатського університету імені Василя Стефаника. - 2025. - Т. 12. - № 3. - С. 37-51. |
Короткий огляд (реферат): | У статті окреслено виклики, з якими стикається українська дошкільна система освіта в часі російсько-української війни, що стосуються організації психолого-педагогічної діяльності з дітьми з особливими потребами (ООП). Представлено стан досліджуваної проблеми у педагогічній науці, охарактеризовано сучасні наукові публікації з проблем інклюзивної освіти та роботи з дошкільниками з інвалідністю у кризових ситуаціях. Наголошено, що діти з інвалідністю найбільше страждають у період війни (збройного конфлікту) з урахуванням фізичних, емоційних, соціальних та інфраструктурних чинників, а саме: обмежений доступ до евакуації та укриття, переривання медичної та реабілітаційної допомоги, психоемоційна нестабільність, часто інформаційна недоступність, втрата інклюзивного освітнього середовища, потреба духовної підтримки і т.п. У дослідженні проведено деякі історичні паралелі щодо воєнного дитинства у роки Другої світової війни та в ХХІ столітті: масові переміщення, психологічні травми, труднощі в наданні освітніх послуг, порушення емоційного зв’язку з батьками через розлуку, втрати тощо. Подано результати опитування педагогів, які працюють в різних регіонах України, щодо реальної картини впровадження інклюзії в дошкільному навчальному закладі в умовах воєнного стану. Запропоновано модель психолого-педагогічної інклюзивної підтримки дошкільників (їхніх родин), які отримали травматичний досвід. Визначено ефективні педагогічні стратегії інклюзивного навчання дитини у дошкільному закладі з урахуванням викликів воєнного стану: травмо-орієнтований підхід до створення безпечних умов, забезпечення індивідуалізації і диференціації виховного процесу, формування інклюзивного освітнього середовища, співпраця з батьками, робота міждисциплінарної команди супроводу та розвиток соціально-емоційного інтелекту під час ігрової діяльності. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | http://hdl.handle.net/123456789/23570 |
Розташовується у зібраннях: | Т. 12, № 3 |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
art_3_NATALIIA SEMENOVA, OLEKSANDR SEMENOV, STEPAN NEDILSKYI.pdf | 793.02 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.