Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/123456789/23585
Title: Від народних казок до національної ідентичності: освітній вплив албанської дитячої літератури в Косово
Other Titles: From Folk Tales to National Identity: Educational Impact of Albanian Children’s Literature in Kosovo
Authors: Ісламі, Весел
Джиле, Тотай
Keywords: національна ідентичність
ціннісні орієнтації
мовні компетенції
поетичні твори
драматичні твори
Issue Date: 2025
Publisher: Карпатський національний університет імені Василя Стефаника
Citation: Ісламі Весел. Від народних казок до національної ідентичності: освітній вплив албанської дитячої літератури в Косово / Весел Ісламі, Тотай Джиле // Журнал Прикарпатського університету імені Василя Стефаника. - 2025. - Т. 12. - № 3. - С. 113-133.
Abstract: Метою цього дослідження було визначити вплив систематичного використання творів албанської дитячої літератури на розвиток національної ідентичності та ціннісних орієнтацій серед учнів початкової школи у Косово. У дослідженні використовувалися: системний підхід, порівняльний метод, критичний аналіз теоретичних джерел і методи збору емпіричних даних, включаючи опитування, напівструктуровані інтерв’ю та формувальний експеримент, проведений у п’яти початкових школах у різних реґіонах Косово (з листопада 2024 року по січень 2025 року за участi 78 учнів 3 та 4 класів). Результати дослідження показали, що албанська дитяча література виконує п’ять взаємопов’язаних функцій: культурно-ідентифікаційну, когнітивно-розвивальну, морально-освітню, емоційно-естетичну та терапевтичну. Формувальний експеримент виявив значне зростання балів національної ідентичності в експериментальній групі (з 3,42 до 4,38 балів) порівняно з контрольною групою (з 3,39 до 3,67 балів). Найефективнішими у формуванні національної ідентичності виявилися народні казки та легенди (4,72 з 5), історичні оповідання (4,68) та патріотична поезія (4,65). Серед ціннісних орієнтацій найбільш помітні зміни спостерігалися у показниках “Повага до старших та збереження традицій” (збільшення на 31%), “Патріотизм та любов до батьківщини” (29%) та “Чесність i справедливість” (26%). Порівняльний аналіз різних літературних жанрів показав, що поетичні твори найефективніші у розвитку фонематичної свідомості та збагаченні словникового запасу, проза сприяє розвитку зв’язного мовлення, тоді як драматичні тексти сприяють діалогічному мовленню та комунікативним навичкам. Було виявлено сильну кореляцію між інтенсивністю читання албанської дитячої літератури та рівнем знань про національну історію та культуру (r=0,74, p<0,01), що підтверджує значення систематичного читання як ефективного засобу формування національної ідентичності.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/23585
Appears in Collections:Т. 12, № 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
art_8_VESEL ISLAMI, GJYLË TOTAJ.pdf582.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.